Waarom relatiegeschenken?

Relatiegeschenken zijn geen uitgave maar een investering, zo blijkt uit vele (internationale) onderzoeken. Overigens, we gebruiken vaak het woord relatiegeschenken, maar in feite is een betere verzamelnaam Promotionele Artikelen. Hier vallen naast relatiegeschenken, ook giveaways, premiums, incentives en gadgets onder.
Waarom worden promotionele artikelen ingezet en steeds populairder als marketingmedium:
- Promoten van naamsbekendheid
- Imago van het bedrijf of merk wordt positiefbeïnvloed en daarnaast ook tastbaar
- Waarderen (en dus investeren) van (klant)relaties
- Waar voor je geld! Relatiegeschenken zijn buitengewoon kosteneffectief vergeleken met een advertentie of mediacampagne
- Een lange 'levensduur' hebben
- Ze zorgen dat je boodschap langere tijd, en ook op meerdere momenten, bij je doelgroep zichtbaar is.
- Een relatiegeschenk wordt vaak door veel meer personen gebruikt, laat staan gezien…
- Behouden van bestaande klanten levert vele malen meer op dan het binnenhalen van nieuwe klanten.
- Onderzoek heeft aangetoond dat mensen positiever over een bedrijf denken nadat zij een relatiegeschenk hebben gekregen? (Bron: 2FPCO - Etude de l’object publicitaire en France)
Meer info over waarom relatiegeschenken merken sterker maken (externe link)